Bintulu, Miri en Mulu (en CHINEZEN) - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Emma Louise - WaarBenJij.nu Bintulu, Miri en Mulu (en CHINEZEN) - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Emma Louise - WaarBenJij.nu

Bintulu, Miri en Mulu (en CHINEZEN)

Blijf op de hoogte en volg Emma

09 Mei 2013 | Maleisië, Miri


Zo, alweer aan het begin van week 3..... En met een opkomende verkoudheid, hoop geen griep.... Maar gezien mijn ervaringen met verkoudheid in de tropen, isie zo weg...Wat niet wegneemt dat ik me nu beroerd voel, de eerste 2/3 dagen van verkoudheid altyd supermoe, zou het liefst de hele dag liggen..... Maar helaas dat gaat niet,
heb afgelopen zaterdag een driedaagse tour geboekt naar Mulu National Park, de absolute knaller van Maleisisch Borneo en dus een Must Do...... Zit nu op mijn vlucht te wachten, die natuurlijk anderhalf uur verplaatst is, dus had ik mooi nog ff lekker kunnen uitslapen, maar helaas.... en slapen op een vliegveld, dan zou ik wel heel moe moeten zijn, gezien al die bedrijvigheid en alle mensen die naar me kijken....

Waarom met een vliegtuig naar Mulu zou je denken? Het kan niet anders, er is geen weg... Er gaat wel een boot, maar die is stervesduur en het duurt dan 2 dagen!! Helaas kan ik in mulu niet alles gaan doen wat ik eigenlijk zou willen.... deze driedaagse tour is al 225 euro (!!) wel met 2 vluchten maar toch een smak geld want dat is eigenlijk mijn weekbudget..... wil ik bijvoorbeeld ook nog de pinnacles doen of de headhunters trail.. dan zou dat zo maar eens 2 of 3 keer zo duur kunnen worden, omdat ik alleen ben vooral, maar ook omdat het hier allemaal gewoon duur is.... enkelt voordelig is het als je met een groep bent, maarja ik kan mijzelf niet eventjes tot een groep vermenigvuldigen....

Na Kapit, waar ik het niet zo naar mijn zin had, ben ik met boot en bus naar Bintulu gereisd, waar ik tot nu toe de beste hotelkamer had.... Zeer mooi netjes en schoon, maar bovenal ook stil!!!! Heb een meteen de hele nacht volop geslapen. Dag erna eventjes Simalajau NP, maar omdat ik mijn reis wilde vervolgen (centraal sarawak is gewoon niet zo boeiend) de bus doorgepakt naar Miri... De weg van Sibu naar Bintulu was groen, alles wel secundair regenwoud en her en der een gerooide berg en plantage (rubberbomen of palmoliebomen) Dacht eigenlijk dat dit al erg was qua ontbossing, maar de weg tussen Bintulu en Miri was gewoonweg schokkend.... Hoe ontsierend kan je je eigen land maken.....??? Platgerooide, platgebrande en aangeplante stukken grond... Kaalgewortelde bodems... Omgevallen bomen, dode bomen.... Te bedenken dat dit allemaal ooit prachtig primairr regenwoud was... Ik vind het werkelijkwaar onbegrijpelijk....En jahoor weer een luidruchtig hotel en een een gebroken nacht.... Die ochtend (was trouwens ook mijn verjaardag) maar geregeld heo ik zsm de stad uit kon komen, overnachtingen geboekt bij een lodge buiten de stad... en de tour geboekt, waarvoor ik nu op het vliegtuig wacht... Beter wat xtra geld uitgeven dan helemaal verrot en kapot in een vieze stad zitten die me niks te bieden heeft.....

Nou en toen had ik eindelijk eens geluk!! Kwam aan op de lodge en was gewoon de enige!! had eigenlijk heel de locatie voor mijzelf!! er was ook een zwembadje, een strand en de zuid chinese zee..... Eerst natuiurlijk even flink geslapen, 'middags, 'savonds en 'snachts en 's ochtends..... gister beetje gewandeld en gerelaxed, in de zee gezwommen natuurlijk!! Twas wel kkkkkk warm!!! Meteen ook met de eigenaar gepraat over de ontbossing.... Eigenlijk is al het primaire woud van heel Maleisie, op 3 parken na (verdeeld over drie streken) gekapt) Daar zijn secundair regenwoud, rubberbomen en palmolieplantages voor in de plaats gekomen.... Schokkend..... Maar er valt helemaal niks tegen te doen.... Die mensen hebben zoveel geld en macht, daar kan niemand tegenop.... Ze wilen geen natuur, ze willen plantages, aangelegde tuinen en grote huizen en niet te vergeten, GELD GELD GELD.... En wie zijn die mensen, natuurlijk CHINEZEN!!! Ik heb altijd al geweten dat die mensen niet sporen, maar zonet was ik echt met stomheid geslagen.... Was ff naar de wc gegaan maar lagen nog 2 verotte zwarte banaantjes op mijn stoel.... Kom ik de hal weer binnenlopen, zitten twee Chinezen gewoon foto's van die banaantjes te maken!!! Dan ben je toch niet goed bij je hoofd.... Ik zeg: 'Why the hell are you taking a picture of the banana??'

Van8 helaas weer iets minder geslapen, denk door de vastzittende verkoudheid, me slijmvliezen zijn pijnlijk en opgezet en kon niet lekker ademen... Maar toch nog wel iets van 7 uurtjes.... Nou hoop dat ik alle stress strax in MULU van me af kan gooien... want steeds vluchten is eigenlijk niet zo mijn doen.... Dit is maar een vluchtje van een half uurtje bijvoorbeeld, maar alles bij mekaar ben ik er zo'n 4/5 uur aan kwijt (door het verzetten ook natuurlijk)))

MULU

hehe nou met me zieke kop naar Mulu dus, kwam eraan, fucking tering warm en in de kamer geen fan want er was alleen savonds paar uurtjes electriciteit.. begrijpelijk, alleen geen fan dat is echt hel zeker als je neus dichtzit en het zo verschrikkelijk warm is... toch ff geprobeerd te liggen voor de eerste tour want ja ik voelde me idd zooo tering beroerd... Toen de eerste tour, naar de deer cave and lang cave... gelukig was de trail vlak anders had ik t zeker niet getrokken.. wel echt supermooie grotten plus heb de bat exodus gezien, het uitvliegen van de vleermuizen bij het vallen vd donker!!!

de volgende dag in mulu, nog steeds tyfus beroerd, slecht geslapen door geen lucht nee geen succes.. wel weer op tour natuurlijk met een boot naar de wind and clearwatercave.. ook weer super super mooi natuurlijk.. Mulu is echt een super mooi en grot tropisch regenwoud, maar ook echt het enige van wat er nog over is aan oerbos in sarawak..er is een regel dat tien procent per land vh oerbos behouden moet blijven en hier hebben ze dat dus met 1 groot park gedaan goed fout want dieren houden zich niet aan 1 park en ja die sterven uit dus... die middag hoe wonderbaarlijk ook, met zinderende hitte en een volledig dichte neus even in slaap gevallen en toen, ja het was toch de laatste kans, nog eventjes een korte trail gedaan door mulu NP.

de laatste dag, helaas nog steeds echt beroerd.. zo beroerd dat we voordat ik op het vliegtuig naar kk moest maar eventjes naar de dokter ben gegaan... hij mat 36.3 graden was goed zie ie, maar ik zit me net te bedenken volgens mij is dat verlaging dus ook koorts... iig wat simpele medicinen gekregen en op het vliegtuig.. nou aangekomen eerst even wat neusdruppels gescoord ze zijn niet zo goed als in NL maar ik kan iig ademen snachts... en naar seaside travellers lodge gegaan, want na treetopslodge beviel het buiten de stad verblijven me wel.. je zit eigenlijk op een soortje van resort AAN het strand alleen voor gewone hotel/guesthouse prijzen.. helemaal top dus...had een heerlijk kamertje, besluiten de buren gisteravond ineens de speakers open te draaien en flink te gaan karaoken. iets waar aziaten dol op zijn... gvd ik kom hier speciaal om uit te zieken, naar de receptie gelopen gelukkig begrepen ze me wel en nu heb ik een kamer, minder leuk gelegen dat wel, maar ver van de karaoke.. ja echt een nadeel hier je kunt nog zo'n leuke kamer hebben, maar als er een bar oid naast zit dan ben je mooi de pieneut..
die nacht wel redelijk geslapen, vanmorgen ook nog ff, maar helaas voel ik me nog steeds helemaal niet lekker... dit is al dag 5 dat ik me ziek voel, echt kut.. ik wil het liefste naar huis, maarja dan ben ik thuis, knap ik op en dan wil ik zekerteweten terug.. ik ben nu nml net pas op sabah en daar zitten een hoop highlights die ik zeker niet wil en mag missen.. toch maar ff doorzetten dus en bidden dat ik me morgen doch uiterlijk zaterdag eindelijk eens wat beter ga voelen..

vakantie groet van een zieke meid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 05 Aug. 2011
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 28177

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2013 - 27 Januari 2014

Zuid Amerika

21 April 2013 - 21 Juli 2013

Maleisie en zuid oost azie

07 Juni 2012 - 17 Juli 2012

Talenreis en rondreis Midden Amerika

06 Januari 2012 - 30 Januari 2012

tweede reis

Landen bezocht: